Live aboard - Reisverslag uit Takua Pa, Thailand van Juul Rutten - WaarBenJij.nu Live aboard - Reisverslag uit Takua Pa, Thailand van Juul Rutten - WaarBenJij.nu

Live aboard

Door: Juul Rutten

Blijf op de hoogte en volg Juul

11 December 2012 | Thailand, Takua Pa

Van alle heftige ritjes hier in Thailand spant mijn vijf uur durende derde klas treinreis van Khorat naar Bangkok de kroon. De eerste drie uur waren prima. Het was lekker rustig en ik werd omringd door moeders met kinderen die sliepen. Maar na drie uur veranderde alles.. De trein stroomde vol met mensen. Er stapte ook een grote groep monniken in en dat betekende dat alle mensen moesten opstaan en ruimte moesten maken voor deze groep monniken. Zo eindigde ik voorin ergens opgepropt naast de wc en tegenover een vieze gestoorde oude man. Het raam stond open. Daar was ik heel erg blij mee totdat de oude man om de een of andere reden de hele tijd moest niezen en het snot door de wind op mijn kleren kwam. Ik wilde zo graag weg maar ik kon geen kant op door de drukte en mijn grote tassen. Vreselijk! Twee uur later kwamen we eindelijk aan in Bangkok. Ik was zo blij dat ik die trein uit kon maar minder blij dat ik nu vier uur moest wachten in het treinstation op mijn nachttrein verder naar het zuiden. Gelukkig was mijn treinreis naar Surat Thani in tegenstelling tot mijn treinreis eerder die dag, de beste treinreis tot nu toe! Van de twaalf uur durende reis heb ik elf uur geslapen! In Surat thani heb ik de bus naar Khao Lak gepakt en om twee uur ’s middags was ik dan eindelijk in Khao Lak.

De volgende dag was het dan eindelijk zo ver. Mijn drie daagse live aboard on the Nanguan naar Koh bon en de Similan Isands waar ik al een maand lang heel erg naar uit keek. Grootje, papa en mama ik ben jullie voor eeuwig dankbaar! Het was een geweldige ervaring! Ik zat op een kleine bootje samen met zeven andere duikers en twee instructeurs. Een kleine groep maar dat maakte het juist leuk. We doken elke keer met dezelfde groep van vijf personen. Ik zat in een groep met Dave en Bernie, twee gekke oude Canadezen waarmee ik geweldig veel heb gelachen en serieuze Axel, die alleen maar sliep tussen de duiken door. Ik heb ontzettend veel lol gehad met Bernie en Dave, niet alleen op de boot maar ook tijdens het duiken.

Maar het beste van de trip was natuurlijk het duiken zelf, en niet perse de vissen maar vooral de dive sides zelf waren adembenemend mooi. Je hebt geen idee wat er allemaal leeft en hoe het er allemaal uitziet onder water. Ik zou het graag willen omschrijven maar woorden doen te kort. Gigantische rotsblokken, duizenden vissen, koraal en heel veel kleuren. En het onder water ademen zelf geeft echt een heerlijk gevoel. Dit gaat heel dom klinken. Maar het voelde heel natuurlijk aan om zo lang onder water te zwemmen en ik voelde me net een visje.

Van de negen duiken die ik heb gedaan sprongen er vier duiken bovenuit voor mij. De nachtduik, de zonsondergang duik, de duik waar ik twee schildpadden zag en Elephant head rock. De nachtduik vond ik heel erg spannend. Wat als ik mijn groep kwijtraak, wat zwemt er achter mij en jagen haaien niet ’s nachts? Na twee minuten in het water was ik al gewend aan het feit dat het donker was en kon ik genieten van mijn toch wat spannendere duik. Een gigant moray zwom naast ons en we zagen krabben van wel 60 cm doorsnee. Maar het mooiste vond ik toch de PHOSFERESCENE! Lichten uit en met je handen en flippers bewegen, zo ontstaan er allemaal lichtgevende deeltjes in het water. Magisch! De zonsondergangsduik was verre weg de spannendste duik! Ik heb nog nooit zoveel adrenaline gevoeld. De duik duurde maar liefst vijftien minute. Na twee minuten in het water werden we meegenomen door een hele sterke stroming. We werden echt weggeschoten! We vlogen over gigantische rotsen heen, onder gigantische rotsen door en we vlogen langs gigantische rotsen. Op het begin probeerden we ons te verzetten maar daar was geen beginnen aan. De kriebels die ik in mijn buik voelde zijn onbeschrijfelijk. Ik moest mijn masker vasthouden omdat ik zoveel moest lachen. Na tien minuten konden vier van ons schuilen achter een grote rots, maar dave was dat niet gelukt en hij werd verder de oceaan in geschoten. De gingen we hem snel zoeken en het water uit. De uren daarna heb ik met een grote glimlach op mijn gezicht rondgelopen, wat een ervaring! Tijdens mijn oh zo lange duik carrière wilde ik heel graag een schildpad zien. En een duik zagen we twee grote schilpadden van heel dichtbij vredig rondzwemmen. Zeker een hoogtepunt. Maar mijn absolute favoriet was mijn duik bij de dive side Elephant head rock. Hier schoten er overal gigantische rotsblokken uit de grond. Het was een totaal andere wereld die ik niet kan omschrijven. Maar het was zo mooi dat het me ontroerde. Wat zou ik jullie deze plek graag laten zien! Zodat we er samen van kunnen genieten!

Een live aboard kan ik iedereen aanraden. Het was een geweldige ervaring en ik hoop dat ik ooit terug kan gaan. Dan zou ik graag een langere live aboard doen zodat ik meer plekken kan zien. Siep, Sofie en Jet, ik heb zelfs al gedroomd dat wij met zijn viertjes gingen en samen een groepje vormde. Laten we hopen dat mijn dromen geen bedrog zijn en dat mijn droom uitkomt!

Kus Juul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Takua Pa

Thailand & Nepal

Vrijwilligerswerk & Backpacken

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2013

Piple Health Post

26 Januari 2013

ER

17 Januari 2013

Orthopedic WARD

19 December 2012

Koh Tao

11 December 2012

Live aboard
Juul

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 8713
Totaal aantal bezoekers 36315

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

Thailand & Nepal

Landen bezocht: